
Jouw leiderschapsstijl
Sta jij open voor persoonlijke groei en wil je kiezen voor een leiderschapsstijl met oog voor verbinding?
De kwaliteit van deze werkrelaties is mede bepalend voor je zakelijk succes. Gelukkig kun je zelf veel doen aan deze kwaliteit.
Het opbouwen en leiden van een bedrijf gaat gepaard met het aangaan van zakelijke relaties, laten we ze even werkrelaties noemen. Of het nu gaat om de relaties met een compagnon, mede aandeelhouders, medewerkers of klanten, jouw gedrag, overtuigingen, drijfveren en communicatieskills zijn leidend in deze relaties en bepalen ook jouw leiderschapsstijl. Als je een succesvolle ondernemer, leider of professional bent, wil dat nog niet zeggen dat je ook goed bent in het aangaan en onderhouden van relaties en het aangaan van verbindingen. Dit start bij innerlijke leiderschap. Het gaat dus eigenlijk om het leren kennen van je eigen gebruiksaanwijzing en de regie kunnen nemen in de verschillende situaties die zich aandienen. Als jij eenmaal de dynamieken kent, dan kun je dat overal inzetten.
Ook succesvol groeien kent uitdagingen. Groei en professionalisering vragen andere kwaliteiten van jou en van je medewerkers. Hoe pak je dat aan zonder de verbinding met jezelf en bijvoorbeeld je partner kwijt te raken.
jij de verbinding weer wilt herstellen, schroom dan niet om een afspraak met mij te maken. Vanuit mijn jarenlange ervaring als ondernemer begrijp ik de complexiteit van je situatie. En met mijn opleidingen en ervaring als coach kan ik jou, alleen of samen met je partner of kind(eren), helpen om te komen tot een hersteldeverbinding.
Sta jij open voor persoonlijke groei en wil je kiezen voor een leiderschapsstijl met oog voor verbinding?
Wil je succesvol groeien èn de de balans tussen werk en privé houden?
Ervaar je regelmatig irritatie, miscommunicatie of conflicten met je team of zakenpartner?
Ben je een ondernemer of professional die gewend is om alle besluiten zelf te nemen en wil je dat medewerkers de uitvoering doen zoals jij dat wilt of sta je open voor input en feedback van je medewerkers en geef je ze vertrouwen? En als je de onderneming samen met een zakenpartner leidt, hoe communiceer je dan met elkaar?
Vanuit innerlijk leiderschap, dat betekent weten wie je bent; wat je gebruiksaanwijzing is, kun je kiezen voor een leiderschapsstijl waarmee je je team of je bedrijf leidt. Jouw persoonlijke ontwikkeling is dan ook een belangrijke factor in het succes van je bedrijf.
In onze welvaartsmaatschappij ontdekken we dat succes en materiële rijkdom niet zomaar leidt tot geluk en een gevoel van vervulling en betekenis. En dat fijne gevoel willen, of zelfs eisen, we wel allemaal
Het afdwingen van succes door hard werken, risico's nemen en willen winnen is ondernemers en professionals niet vreemd. Voor het voelen van geluk en betekenis heb je echter het vermogen tot introspectie, reflectie en zelfinzicht nodig. En ook kunnen accepteren en dragen van de ontluisterende werkelijkheid.
.
Reflectie en introspectie worden nog wel eens verward met analyseren. Heel vaak zien we dat gedrag wordt geanalyseerd en dat er wordt gedacht dat door verandering van gedrag geluk wel kan worden bereikt.
Reflectie is in contact komen met je wijze authentieke zelf en met je waarden. Het betekent ook kunnen accepteren en dragen van de ontluisterende werkelijkheid en afscheid durven nemen van mensen en zaken die je niet meer dienen.
Dit kan alleen als je leert te vertragen
De kwaliteit van je werkrelaties kun je vatten in je leiderschapsstijl.
Leiderschap is een woord dat vele discussies oplevert. Want gaat leiderschap over macht, invloed uitoefenen en autoriteit? Over normen, grenzen stellen en doelen behalen? Of is leiderschap ook dienstbaar zijn, vertrouwen geven, verbinden, intuitief weten en kwetsbaar durven zijn? In het landschap van ondernemers en professionals zie je deze laatste eigenschappen toch vaak wat minder. Er komt wel meer aandacht voor het zogenoemde "vrouwelijk leiderschap" maar vaak met de boodschap dat dit in de plaats moet komen van het "mannelijk leiderschap" dat meer de eerstgenoemde eigenschappen omvat.
De optimale leiderschapsstijl maakt gebruik van mannelijke èn vrouwlijke eigenschappen èn verbindt deze met elkaar in een goed huwelijk
In 2010 kwam ik na vele coach en therapie opleidingen in aanraking met "de schilden van je innerlijke familie" van grondlegster Ariene Klijn. De methode heeft mij gegrepen en nooit meer losgelaten. Het is zelfs een fundament in mijn leven geworden. Ik gebruik de methode in mijn coaching en therapie als een taal die inzicht geeft in je hoe je je gedraagt en bent ontwikkeld. De methode gaat er vanuit dat ieder mens een innerlijke familie in zich heeft: een jongetje, een meisje, een man en een vrouw die allen een set van eigenschappen en drijfveren hebben, die iedereen meteen herkent.
De kerneigenschappen van het meisje zijn veiligheid en verbinding en die van het jongetje autonomie en vrijheid. Het meisje verlangt en het jongetje wil. Deze "kinderen" in je innerlijke familie symboliseren je aard, je natuur. De kerneigenschappen van de vrouw zijn realisme, geduld en afstemming op de behoeften van anderen. Zij gebruikt waarden als toetsstenen. De kerneigenschappen van de man zijn uitvoeren van een missie en vanuit kracht bijdragen aan het geheel. De vrouw weet en de man denkt en doet. De man en de vrouw ontwikkel je gedurende je leven en worden gevormd door "opvoeding/nurture".
Als we het hebben over een optimale leiderschapsstijl dan zie je in gedrag dat een persoon gebruik maakt van alle innerlijke familieleden en weet hoe hiertussen te schakelen. Wanneer je goed kunt "dansen" met de leden van je innerlijke familie dan zullen anderen echte verbinding met jou ervaren en je zien als een prettige persoon waar ze graag zaken mee doen of voor- en mee werken. Het goede nieuws is dat je kunt leren om je bewust te worden van jouw dynamieken en regisseur kunt worden van je innerlijke familie en zo zakelijk succes te realiseren.
Wil jij je jezelf beter leren kennen en je persoonlijk leiderschap ontwikkelen? Ik vind het leuk om samen met jou het traject aan te gaan.
Als ZZP-er, start up of bedrijf met 3 medewerkers, heb je anderen uitdagingen dan wanneer je twintig of meer medewerkers hebt. Groei en professionalisering vraagt inzet van andere kwaliteiten.
In de pioniersfase weet iedereen wat hem te doen staat en is er een cultuur om samen de schouders er onder te zetten. Het WIJ gevoel is groot.
Het basisprincipe van de service profit chain (J.L. Hesket, W. Earl Sassen en L.A. Schlesinger) is dat klanttevredenheid start bij een goede inzet en omgang van het eigen personeel.
In de dynamiek van florerende bedrijven staat het leiderschap centraal in de Service Profit Chain, een krachtig concept dat de onderlinge band tussen bevlogen medewerkers, tevreden klanten en uiteindelijke winstgevendheid illustreert. Om de schakels in de Service Profit Chain te versterken, is het essentieel dat leiders investeren in de ontwikkeling van hun team, empathie tonen en een ondersteunende omgeving creëren. Zo creëren ze niet alleen een productieve werkcultuur, maar stimuleren ook een positieve houding richting klanten. Deze positieve houding vertaalt zich direct naar klanttevredenheid. Klanten die een uitzonderlijke service ervaren, tonen een hogere mate van loyaliteit en zijn geneigd het bedrijf aan anderen aan te bevelen.
Dit leiderschapseffect gaat verder dan tevredenheid alleen; het vormt de kern van een duurzaam bedrijfsmodel. Bevlogen leiders stimuleren niet alleen de tevredenheid van medewerkers en klanten, maar verhogen ook de algehele winstgevendheid van de onderneming.
Als je ooit als ondernemer zelfstandig of met weinig personeel bent gestart en je hebt een goedlopend bedrijf dat doorgroeit, kan het heel goed zijn dat je het plezier begint te verliezen om deze nieuwe fase.
Zaken die in de pioniersfase vanzelf gingen blijken in de volgende fase van groei bijzondere aandacht te vragen. Als het aantal medewerkers groeit is er meer aansturing en controle nodig. Er komt behoefte aan duidelijke procedures en aan heldere taakomschrijvingen. Als ondernemer wordt je meer en meer in beslag genomen door managementtaken en de snelle, constructieve communicatie met medewerkers neemt af. Dit leidt tot spanningen tussen de ondernemer en de medewerkers maar ook tussen de medewerkers onderling. Het is goed om te beseffen dat deze ontwikkeling hoort bij de overgang naar een nieuwe fase. Niet iedere ondernemer wordt hier blij van en dat klopt ook want de kwaliteiten van een leider/manager zijn echt anders dan die van de ondernemer.
Als ondernemer heb je een bepaalde set aan drijfveren. Onderzoekend en nieuwsgierig, afwisseling en plezier, onafhankelijkheid en vrijheid, competitie en winnen, zeggenschap en verantwoordelijkheid, ambitie en resultaat gerichtheid zijn er een paar van. Met deze drijfveren heb jij veel bereikt en heb je succes met je bedrijf. Als leider/manager moet je gaan overleggen, delegeren, aansturen en organiseren. Je gaat een relatie aan met je medewerkers die een kostbaar bedrijfskapitaal zijn. Als het bedrijf nog groter wordt dan komen er zelfs teams van mensen die ook weer een relatie met elkaar moeten aangaan. Mensen met verschillende wensen, inzichten, overtuigingen en rugzakken. En dan ben je ook nog bezig met je bedrijfsstrategie, je klanttevredenheid en het behalen van resultaat.
Dat dit soms tot kopzorgen leidt bij jou, onrust brengt in het bedrijf of zelfs het succes van het bedrijf in gevaar brengt is niet iets om je voor te schamen. Het is best fijn om als ondernemer/leider/manager van een groeiend bedrijf af en toe te sparren over jouw rol en je uitdagingen voor de toekomst.
Coaching van een ondernemer met een groeiend bedrijf kan complex zijn. Ik heb ruime ervaring als ondernemer en heb ook een gedegen netwerk van professionale waarmeer ik samenwerk. Afhankelijk van de uitdagingen waar je voor staat, bepaal ik of het traject alleen doe of samen met Martin van Gogh, executive coach. Zijn expertise is op sommige vlakken, zoals bij overnames en complexe businessvraagstukken, net dat stukje meer dat jij nodig kan hebben.
Bij relatiecoaching op de werkvloer tussen twee of meerdere personen is het van belang dat er voldoende vertrouwen en veiligheid is om met elkaar in gesprek te gaan.
Heb je als ondernemer een zakenpartner, MT of team waarbij je het gevoel krijgt dat er steeds vaker onbegrip is of de relatie zelfs stagneert?
Als mensen met ieder hun eigen drijfveren, overtuigingen, gedrag, wensen en behoeften samen in een onderneming stappen dan zijn gevoelens van irritatie, miscommunicatie of conflicten heel gewoon. Meestal is het benoemen van de irritatie of een persoonlijk gesprek voldoende om bij te sturen. Maar soms blijven er dynamieken bestaan met stille conflicten of klagende en roddelende medewerkers. Op den duur kan dit leiden tot een giftige bedrijfscultuur.
Wanneer je dit bemerkt en mediation nog een stap te ver is, dan kan relatiecoaching een oplossing zijn. In een traject worden de dynamieken blootgelegd, saboteurs ontmanteld en standpunten omgezet in gezamenlijke belangen. We lossen de verbindingsruis op en herstellen de verbinding om weer op een ontspannen wijze met elkaar successen te bereiken.
Afhankelijk van de situatie zullen we bepalen wie aanwezig zijn bij het eerste kennismakingsgesprek. Als het vertrouwen en de bereidheid er zijn om samen het traject aan te gaan, maken we een serie afspraken. Hierin gaan we stap voor stap werken aan het herstel van de verbinding tussen de betrokken partijen en bouwen we aan een nieuwe voedingsbodem.
Hersteldeverbinding richt zich op ondernemers, leiders en professionals die willen investeren in hun relaties.